Adblockers voor iPhone en Android

Wat is een Adblocker?

app17Een Adblocker is zoals het woord al doet vermoeden een bepaalde app waarmee het mogelijk wordt voor de gebruikers van Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera en Internet Explorer om bepaalde informatie te blokkeren, bijvoorbeeld reclamebanners en advertenties. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt zonder al te veel hinder van advertenties en reclame via het mobiele apparaat te surfen op het internet.

Wie zijn de gebruikers van adblocker?

Sinds de komst van de adblocker is het gebruik hiervan in korte tijd tot ongekende hoogte gestegen. Steeds meer mensen installeren een dergelijke adblocker en er komen nog steeds meer adblockers op de markt die iedere keer weer beter en uitgebreider zijn. Iets minder dan de helft van alle jongeren die in Amerika en Europa een mobiel apparaat bezitten, hebben ervoor gekozen een adblocker te installeren.

Is het installeren van een adblocker aan te raden?

Adblockers zijn tegenwoordig het onderwerp van gesprek. Is het nu wel of niet aan te raden om een dergelijke app op je mobiele apparaat te installeren? Het antwoord daarop is niet eenvoudig weer te geven. Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de persoonlijke voorkeur. Voor degene die doelgericht gebruik maken van het internet en geen tijd willen verdoen met het ongewild bekijken van reclame en advertenties kan het gebruik van een adblocker uitkomst bieden.

Zijn er ook nadelen verbonden aan het activeren van een adblocker?

Alhoewel het op het eerste gezicht lijkt dat het installeren van een adblocker alleen maar voordelen heeft, dient men zich toch te realiseren dat het veelvuldig gebruik van adblockers ook negatief voor de gebruiker uit kan vallen:

  • Heel veel websites danken hun bestaansrecht aan het verhuren van advertentieruimte die op hun pagina aangeboden wordt. Uit onderzoek blijkt dat de adverteerders op dit moment ongeveer 25% van hun inkomsten zien dalen door deze adblockers. Er is al een trend ontstaan dat adverteerders zich om deze reden terugtrekken. Dit kan het bestaansrecht van dergelijke websites enorm in gevaar brengen.
  • Het mislopen van interessante aanbiedingen. Het internet zit tegenwoordig zo in elkaar, dat de getoonde advertenties vaak afgestemd worden op de interesses van de gebruiker. Wanneer je de officiële reispagina van Oostenrijk bezoekt, krijg je naderhand advertenties van verschillende accommodatie aanbieders in dit land. Advertenties waarmee de gebruiker zijn voordeel had kunnen doen.
  • Soms worden ook belangrijke aankondigingen (bijvoorbeeld bij internetbankieren) als advertentie aangemerkt. Hierdoor kan de gebruiker belangrijke informatie mislopen.